bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap

Wat te doen bij ernstige bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap

Steeds vaker hebben vrouwen tijdens en na de zwangerschap klachten over hun bekken. De helft van de vrouwen heeft bekkenpijn of pijn in de lage (onder)rug. Het is belangrijk om bekkeninstabiliteit en pijn in de bekken te voorkomen tijdens en na de zwangerschap. Wat is er aan te doen? We delen graag onze tips om minder last van de bekken te hebben.

Wat is bekkeninstabiliteit en bekkenpijn?

Er zijn verschillende termen welke gebruikt worden voor de klachten van de bekken. Het gaat om symfysiolyse, bekkeninstabiliteit en bekkenpijn. Symfysiolyse betekent het oplossen van de verbinding van de schaambeenderen. De verbinding lost hierbij niet volledig op, maar het gehee wordt wel steeds weker. De term is bij extreem losse verbindingen van de schaambeenderen van toepassing. Overigens komt dit zelden voor. De bekkenpijn en de bekkeninstabiliteit komen vaker voor. Dit ontstaat door de groeiende baarmoeder. De banden en spieren worden in het bekken verder opgerekt. Het is een onprettig gevoel en kan erg pijnlijk zijn.

Pijn en vermoeidheid

Bij bekkenklachten zien we een combinatie van vermoeidheid en pijn. De vermoeidheid ontstaat vaak als er op één specifieke plek geleund wordt. Ook slenteren veroorzaakt vermoeidheid. Het is beter om stevig door te lopen. Daarnaast is ook fietsen beter vol te houden dan wandelen. Ook langdurig liggen of zitten kan erg onaangenaam zijn. Het kan na een vermoeiende dag soms even duren om weer helemaal de oude te worden. Een keer op tijd naar bed gaan is dan wel fijn. De gedachte om de trap op te worstelen is echter minder prettig. Een traplift huren is dan een idee. Het maakt het een stuk gemakkelijker om naar boven te gaan. Er zijn vaak verschillende aanbieders in de buurt waar men voor kan kiezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *